Prosím o strpení, pracuji opravdu usilovně...
INSTITUT BERNARDA BOLZANA
Otevřené kurzy
Kurzy na míru
Náhradní plnění
Informace o kurzu
Název kurzu: Úřední písemnosti v praxi – zásady pro různé typy dokumentů
Akreditace: MV ČR
AK/VE-55/2016;
MV ČR
AK/PV-87/2016
Lektor: PhDr. Kamila Smejkalová, Ph.D.
Přihlásit
Termín konání: 12. 11. 2020 Číslo kurzu (VS): 20720
Tisk
Čas konání: 9:00 - 14:30 Cena bez DPH: 2200 Kč
Místo konání: Olomouc Cena s DPH: Akreditovaný kurz osvobozený od DPH
Adresa: Theresian hotel & Spa, Javoříčská 5, Olomouc
Počet vyuč. hodin: 6
Bezbariérový přístup  

Komu je kurz určen:

Kurz je určen zaměstnancům úřadů státní správy a místní samosprávy jakož i všem dalším zaměstnancům, kteří pro svou pracovní činnost potřebují znát zásady spisovné písemné komunikace a správné postupy při psaní jednotlivých typů úředních oficiálních i interních písemností (tištěných i elektronických).

Přínos kurzu:


Cílem semináře je seznámit úředníky územně samosprávných celků se zásadami správného psaní, stylizace a úpravy různých typů úředních a obchodních písemností oficiálního i interního charakteru: Zápis z porady, žádost, plná moc, výpověď, oznámení, prezenční listina, vnitřní sdělení, dopis, e-mail, datová schránka apod. Účastníci se seznámí se změnami v nové české státní normě pro úpravu písemností (ČSN 01 6910) a získají informace o nejčastějších jazykových a stylizačních prohřešcích a o tom jak se jim vyhnout. Zároveň se naučí samostatně pracovat s tištěnými a elektronickými jazykovými příručkami.  

Program kurzu:


1. Úvod

  • Informace o jazykové situaci v ČR (kdo a v jaké míře určuje normu spisovné češtiny a kdo a v jaké míře je povinen ji dodržovat, míra závaznosti české státní normy pro úpravu písemností).
  • Informace o zdrojích poučení o jazyce, úpravě písemností a zásadách úřední komunikace (tištěné a elektronické zdroje).

2. Komunikační normy a administrativní styl

  • Zásady administrativního stylu a volba přiměřených jazykových prostředků.
  • Jazykové a stylizační zásady podle typu projevu: oficiální x neoficiální, písemný x mluvený, osobní x neosobní.
  • Rozdíly ve stylizaci interních, méně formálních písemností a oficiálních, formálních textů (např. pracovní e-maily x oficiální dopisy).

3. Grafická stránka písemností podle ČSN 01 6910

  • Celková úprava písemností: umístění jednotlivých informací, textový sloupec, zvýrazňování textu, členění textu na odstavce.
  • Psaní výčtů.
  • Úprava elektronických dokumentů: e-maily, datové schránky apod.

4. Jednotlivé typy písemností

  • Zápis z porady, prezenční listina, oznámení, žádost, plná moc, výpověď, pozvánka, posudek, směrnice, vnitřní pracovní sdělení.
  • E-mail, dopis, datová schránka.

5. Pravopis

  • interpunkce
  • velká písmena
  • různé

6. Stylistická úskalí úřední komunikace

  • Výběr přiměřených (neutrálních a spisovných) jazykových prostředků, včetně důrazu na správné užívání cizích slov (kolidovat × konsolidovat, antedatovat × *antidatovat, exekuce × exekvovat).
  • Formulace věty – důraz na jednoznačnost a srozumitelnost textu – klíčové zásady, na co si dát pozor.
  • Nejčastější chyby: slovosled, správné vazby, příliš dlouhá a nesrozumitelná souvětí, hromadění předložek apod. (uvažovat něco × o něčem, dopis v souvislosti s v září provedeným přečíslováním, o problému, týkajícím se…).
     

Poznámka: